Tuesday, May 19, 2015

NUTUROPATI

Sistem perubatan Naturopati ialah satu sistem bersifat holistik, yang bermaksud bahawa setiap pengamal perubatan ini perlu berusaha untuk mencari punca sesuatu penyakit dengan memahami badan, minda dan jiwa seseorang itu. Kebanyakan pengamal Naturopati menggunakan pelbagai kaedah terapi dan teknik seperti nutrisi pemakanan, ubatan herba, homeopati, bekam dan akupuntur.

PENGENALAN KEPADA SISTEM PERUBATAN NATUROPATHY

Naturopati, atau perubatan naturopathic, adalah satu bentuk gabungan perubatan alternatif berdasarkan kepercayaan dalam vitalisme, yang menegaskan bahawa terdapat satu tenaga khas yang dipanggil tenaga hayat atau kekuatan hayat yang mendorong proses dalaman badan seperti metabolisme, pembiakan, pertumbuhan, dan penyesuaian (adaptasi persekitaran). Naturopati lebih kepada pendekatan holistik dengan rawatan yang bersifat bukan invasif dan pengelakkan daripada melakukan pembedahan dan penggunaan ubat-ubatan secara amnya. Antara pengamal naturopati, penolakan sepenuhnya terhadap perubatan bio dan sains moden adalah perkara biasa.

Istilah "naturopati" berasal dari bahasa Latin dan Yunani, dan diterjemahkan sebagai "penyakit alam semula jadi". Naturopati moden berkembang daripada Natural Cure Movement di Eropah. Istilah ini dicipta pada tahun 1895 oleh John Scheel dan dipopularkan oleh Benedict Lust, "bapa naturopati AS". Bermula pada tahun 1970-an, terdapat kebangkitan semula mengenai kepentingannya di  Amerika Syarikat dan Kanada, bersempena pergerakan kesihatan holistik. Hari ini, naturopati merupakan pilihan utama di Amerika Syarikat dan Kanada. Skop amalan adalah berbeza-beza dalam sesuatu bidang kuasa, dan pengamal naturopati dalam bidang kuasa yang tidak terkawal mungkin menggunakan gelaran Doktor Naturopathic atau gelaran lain tanpa mengira tahap pendidikan.

Pengamal naturopathic di Amerika Syarikat dibahagikan kepada tiga kategori: naturopaths tradisional; doktor naturopathic; dan pembekal penjagaan kesihatan yang menyediakan perkhidmatan naturopathic. Doktor Naturopathic menggunakan prinsip-prinsip naturopati dalam konteks amalan perubatan konvensional. Naturopati terdiri daripada pelbagai kaedah rawatan seperti pemakanan dan ubat-ubatan herba, nasihat gaya hidup, kaunseling, intipati bunga, homeopati dan urutan.

Sumber:Persatuan Pengamal Utama Naturopati (Manis) Malaysia

No comments:

Post a Comment